Zo goed geslapen en toch een vermoeide blik. Waarom krijgen we gezwollen oogleden?

Deze dagen met wat verlof, geeft ons de kans om een beetje uit te slapen. Toch zien we er vaak niet frisser uit. Die oogleden staan na een langere nachtrust vaak nog meer gezwollen.  Daarom willen wij even veel voorkomende redenen van ooglidzwelling opsommen met hun behandeling.

1. Slaaphouding

Door onze horizontale houding wordt er gemakkelijk vocht opgestapeld in de losse weefsels van onze oogleden. Hierdoor helpt een langere nachtrust meestal niet voor onze gezwollen oogleden. Een koelmasker kan dan een kleine verlossing bieden. Het doet de bloedvaten samentrekken en zo neemt de zwelling iets sneller af. Er zijn tal van maskers te verkrijgen bij de apotheek.

2. Voeding

Alcoholconsumptie, veel koffie en overmatige zoutinname zijn hier zeker boosdoeners. Enerzijds zit er in alcohol veel suiker die het collageen (wat je huid elastisch houdt) aantast. En anderzijds verlagen zowel koffie als alcohol het antidiuretisch hormoon, die onze vochtbalans regelt. Waardoor we meer vocht verliezen

Overmatige zoutconsumptie is niet alleen schadelijk voor de algemene gezondheid, maar zorgt er ook voor dat er meer water astgehouden wordt door de weefsels. Dus ook voor de losse weefsels van onze oogleden. Dus, de oplossing is eenvoudig: drink voldoende water en rustig aan met de koffie, wijn en zout…

3. Contactlenzen

Zelfs onder de beste omstandigheden kunnen contactlenzen vermoeide en gezwollen oogleden geven. Zoek samen met de opticien voor de ideale contactlenzen en bespreek de correcte reiniging en maximale draagtijd. Bij sommigen onder ons lukt het contactlenzenverhaal helemaal niet (meer). Dan kan de oogarts kijken of u een kandidaat bent om je ogen te laseren.

4. Allergie

Blootstelling aan allergenen, via de lucht, geneesmiddelen of door met je vingers in je ogen te wrijven, kan tot een forse ooglidzwelling leiden. Je huisarts of dermatoloog kan je helpen zoeken naar de oorzaak (het allergeen) en eventueel anti-allergische medicatie voorschrijven.

5. Vetkussentjes

Voor sommige mensen horen zwaardere bovenste oogleden bij hun natuurlijk voorkomen. Het komt dan ook voor bij jongere mensen en dan zien we het vaak terug bij familieleden. Het typische verhaal: “Mijn moeder had het ook al erg jong.” Door ons verouderingsproces wordt het bindweefsel iets zwakker en kan het onderliggend vetkussentje meer naar voor komen. Helaas kunnen (vaak dure) crèmes
hier geen oplossing bieden. Dit wordt het best aanpakt door een ooglidcorrectie, ook wel blefaroplastie of ooglift genoemd.  Voor wallen aan de onderste oogleden kan een ooglidcreme tijdelijk helpen.

6. Doorhangend vel van de bovenste oogleden: dermatochalasis

Onze huid heeft een goede portie elasticiteit meegekregen. Jammer genoeg verliezen we die een beetje door de jaren heen. Zo vormt de overtollige huid voor een storende plooi boven de ogen. Rimpels horen bij het natuurlijk verouderingsproces, maar door het uitzakken van de oogleden, krijgt een overigens nog jong gezicht een veel oudere en vermoeidere indruk. Ook hier kan een ooglidcorrectie een sterke verbetering geven.

7. Ooglidrandontsteking (blefaritis, chalazion) en algemene aandoeningen

Mensen met een chronische ooglidrandontsteking hebben vaak dikkere ooglidranden met korstjes en hebben meteen ook meer kans op een chalazion (ontsteking van een ooglidtalgklier). Tal van andere medische aandoeningen zoals de ziekte van Graves (een auto-immuun schildklieraandoening) kunnen de weefsels rond onze oogleden doen zwellen.

8. Zwangerschap

Bij een zwangerschap veranderen de hormonen de vochtbalans in het lichaam: zwangeren gaan sneller last hebben van zwellingen, ook aan de oogleden ’s ochtends. Dit gaat na de zwangerschap weer voorbij wanneer de hormonen weer normaliseren. Je kan de zwelling van de oogleden wat verminderen door het hoofdeinde van je bed iets hoger te plaatsen.