Tips om bijziendheid bij kinderen af te remmen

Myopie, of bijziendheid neemt wereldwijd grotere en grotere proporties aan. We zien meer en meer kinderen met bijziendheid, en ook de mate van bijziendheid neemt toe. In Azië is bijziendheid zelfs epidemisch geworden: waar in 1950 nog 10-20% van de bevolking bijziend was, zijn nu 90% van de jongeren daar bijziend. Azie heeft de grootste frequentie van bijziendheid, maar ook in het westen nemen de aantallen gevoelig toe. Nu is ongeveer 50% van de jeugd in Europa en de VS bijziend. Dat is het dubbele van 50 jaar geleden.

Op zich kan bijziendheid goed opgelost worden met een bril, contactlenzen of door je ogen te laten laseren op latere leeftijd. Maar bijziendheid is meestal te wijten aan een oog dat tijdens de groei te lang is geworden, wat risico’s met zich meebrengt zoals een netvliesloslating.  Het is dus zeker nuttig om de mate van bijziendheid binnen de perken te houden.

Hier zijn de risicofactoren volgens de American Academy of Ophthamology:

  • Veel en lang concentreren op een taak dichtbij: lezen, tablet, …
  • Hoger onderwijs (lang studeren dus)
  • Weinig buitenactiviteiten
  • Televisie kijken
  • PC, tablet en GSM
  • Luchtvervuiling
  • Genetisch: ouders met een hogere bijziendheid
  • Gebruik van een nachtlampje
  • Raciaal
  • Hoger IQ

Wat kan je dan als ouder praktisch doen om de bijziendheid wat tegen te houden?

1. Wissel lang lezen of werk dichtbij af met veraf te focussen & laat kinderen regelmatig buiten spelen

Constant focussen voor veraf zorgt ervoor dat je ogen langzaam hun focusafstand verleggen naar dichtbij. Daarom kan je je kind aanraden van tijdens het lezen of studeren ook vaak eens de ogen te ontspannen en eens naar buiten te kijken.  Sommigen raden hierbij de 20-20-20 regel aan: als je 20 minuten hebt gelezen, focus dan eens voor 20 seconden naar iets dat 20 meter ver staat. Allemaal vrij artificieel natuurlijk om bij een kind toe te passen. Praktisch: zet je bureau van je kind voor het raam, dan gaan ze automatisch af en toe eens naar buiten kijken.

Laat je kind ook regelmatig buiten spelen: de American Academy of Ophthalmology raad aan om kinderen at risk voor forse bijziendheid 2 uur per dag buiten te laten spelen.

2. Atropine oogdruppels

Wanneer we al forse bijziendheid opmerken bij jonge kinderen gaan we vaak atropine oogdruppels opstarten. Er zijn meer en meer studies die bevestigen dat Atropine 0.01% 2x per dag gedurende enkele jaren de toename van bijziendheid halveert. En dat zonder enige nevenwerkingen. Het nadeel van de behandeling is dat ze wel secuur moet worden verder gezet: wanneer de behandeling al na een jaar stopt, zal het kind een spurt doormaken van bijziendheid zodat het jaar behandelen teniet wordt gedaan. Blijven behandelen dus, en dat jarenlang. Op dit moment is er in Belgie nog geen fabrikant die deze druppels maakt, je moet dus om de maand passeren bij je apotheker voor een magistrale bereiding

3. Nachtcontactlenzen

Nachtcontactlenzen, of orthokeratologie hebben in sommige studies aangetoond dat het bijziendheid soms kan afremmen. Het bewijs hiervoor is echter veel zwakker dan bij atropine. Nachtlenzen dragen geeft ook meer risico op infecties, waardoor we eigenlijk geen grote voorstander zijn van deze behandelingen.

4. Vermijd lezen met een nachtlampje

Wat kan je op latere leeftijd doen tegen bijziendheid?

Als volwassene bestaan er verschillende behandelingen zoals contactlenzen, ogen laseren of het plaatsen van implantlenzen om de bijziendheid weer te corrigeren.  Let wel: je moet minstens 21 jaar zijn, en stabiel eer je zo’n behandeling kan overwegen.